Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 [POPŻ]
współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym.

 

PO PŻ przyczyniać się będzie do ograniczania ubóstwa poprzez zwiększenie bezpieczeństwa żywnościowego osób najbardziej potrzebujących i realizację działań na rzecz włączenia społecznego.

Pomoc w ramach PO PŻ kierowana jest do tych osób i rodzin, które z powodu niskich dochodów nie mogą zapewnić sobie/rodzinie odpowiednich produktów żywnościowych (posiłków) i dlatego też trafiać będzie do ograniczonej liczby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji (określonej przesłankami z art. 7 ustawy o pomocy społecznej oraz poziomem dochodów odniesionych do procentowej wartości odpowiedniego kryterium dochodowego określonego w tej ustawie), stanowiąc systematyczne wsparcie. Pomoc udzielana będzie w postaci artykułów spożywczych lub posiłków, które będą przekazywane osobom najbardziej potrzebującym bezpłatnie.

 

Organizacje realizujące proces dystrybucji artykułów spożywczych wśród osób najbardziej potrzebujących zobowiązane są prowadzić działania w ramach środków towarzyszących mające na celu w szczególności:

1. włączenie osób doświadczających deprywacji materialnej w funkcjonowanie społeczności lokalnych,

2. pomoc towarzyszącą niezbędną do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych osób korzystających z pomocy żywnościowej (z wyłączeniem pomocy rzeczowej),

3. wzmacnianie samodzielności i kompetencji w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego.

Poza powyższymi działaniami realizowanymi w ramach działań statutowych organizacji, prowadzone będą również działania współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym w formie:

1. warsztatów kulinarnych dla różnych grup pokoleniowych z udziałem ekspertów kulinarnych, kuchmistrzów i dietetyków pokazujących różne możliwości przygotowania potraw i wykorzystania artykułów spożywczych,

2. warsztatów dietetycznych i dotyczących zdrowego żywienia,

3. programów edukacyjnych mających na celu zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania i przeciwdziałania marnowaniu żywności,

4. warsztatów edukacji ekonomicznej (nauka tworzenia, realizacji i kontroli realizacji budżetu domowego, ekonomicznego prowadzenia gospodarstwa domowego, z uwzględnieniem wszystkich finansowych i rzeczowych dochodów rodziny, w tym darów żywnościowych), 

5. inne działania o charakterze indywidualnym i zbiorowym charakterze akcyjnym lub cyklicznym, mające na celu włączenie społeczne najbardziej potrzebujących wynikające z potrzeb zgłaszanych przez uczestników biorących udział w programie POPŻ.

Dodatkowo, każda z organizacji partnerskich regionalnych (OPR – np. Banki Żywności) i organizacji partnerskich lokalnych (OPL – m.in. organizacje partnerskie Banków  Żywności) we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej (OPS) zobowiązana jest:

1. dostarczać odbiorcom pomocy informacje o miejscach, w których osoby mogą skorzystać z działań w ramach projektów EFS oraz pomoc osobom potrzebującym w korzystaniu z takich działań,

2. współpracować z OPS w celu udzielenia pomocy osobom korzystającym ze wsparcia FEAD na drodze do aktywizacji społecznej,

3. oceniać w uzgodnieniu z OPS czy poszczególne osoby objęte pomocą żywnościową wymagają wsparcia aktywizacyjnego oraz informować odbiorców końcowych o możliwościach uzyskania takiego wsparcia ze środków EFS w poszczególnych regionach (informowanie o możliwości uczestnictwa w konkretnych projektach),

4. kierować osoby zgłaszające chęć korzystania z pomocy żywnościowej do OPS celem oceny w zakresie możliwości objęcia wsparciem aktywizacyjnym.

Pomoc Żywnościowa jest dystrybuowana z Banków Żywności  [Organizacja Partnerska Regionalna – OPR] do Organizacji Charytatywnych [Organizacji  Partnerskich Lokalnych – OPL].

 

 

PROGRAM OPERACYJNY POMOC ŻYWNOŚCIOWA 2014-2020

jest współfinansowany z europejskiego funduszu pomocy najbardziej potrzebującym

PODROGRAM 2020

 

CELEM PROGRAMU jest zapewnienie najuboższym mieszkańcom Polski pomocy żywno-ściowej oraz uczestnictwa w działaniach w ramach środków towarzyszących w okresie  grudzień 2020 – sierpień 2021,  a jej celami szczegółowymi są:

a) organizacja i koordynacja sieci dystrybucji pomocy żywnościowej składającej się z organizacji partnerskich lokalnych, zwanych dalej OPL, zgodnie z zasadami PO PŻ,

b) racjonalne zagospodarowanie artykułów spożywczych otrzymanych z OPO oraz z innych źródeł, na potrzeby udzielania pomocy żywnościowej osobom najbardziej potrzebującym,

c) przekazanie artykułów spożywczych osobom zakwalifikowanym do otrzymania pomocy żywnościowej zgodnie z zasadami PO PŻ,

d) prowadzenie działań w ramach środków towarzyszących wśród osób najbardziej potrzebujących zakwalifikowanych do objęcia pomocą żywnościową, mających na celu włączenie społeczne.

 

OKRES DYSTRYBUCJI ŻYWNOŚCI:  grudzień 2020 – sierpień 2021

Pomoc żywnościowa dystrybuowana jest przez Bank Żywności w Olsztynie [OPR] do Organizacji Partnerskiej Lokalnej [OPL] na terenie województwa warmińsko-mazurskiego,  która przekazuje żywność bezpośrednio do osób potrzebujących. 

 

KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI I SPOSÓB KWALIFIKACJI:

1. Pomoc w ramach POPŻ kierowana jest do tych osób i rodzin, które z powodu niskich dochodów nie mogą zapewnić sobie/rodzinie odpowiednich produktów żywnościowych (posiłków) i dlatego też trafiać będzie do ograniczonej liczby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji życiowej (określonej przesłankami z art. 7 ustawy o pomocy społecznej oraz poziomem dochodów odniesionych do procentowej wartości odpowiedniego kryterium dochodowego określonego w tej ustawie - których dochód nie przekracza 220% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej,  tj. 1542,20 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1161,60 PLN dla osoby w rodzinie, stanowiąc systematyczne wsparcie. Pomoc udzielana będzie w postaci artykułów spożywczych lub posiłków, które będą przekazywane osobom najbardziej potrzebującym bezpłatnie.

2. Sposób kwalifikacji:

• OPS będą wydawać osobom potrzebującym skierowania do otrzymania pomocy żywnościowej  lub przekazywać OPL listy osób zakwalifikowanych do pomocy  z POPŻ, pod warunkiem uzyskania zgody tych osób;

• OPL mogą w swoich siedzibach przyjmować oświadczenia od osób kwalifikujących się do przyznania pomocy żywnościowej [załącznik nr 5 do wytycznych]. Oświadczenia wraz z wypełnionym skierowaniem  przekazywane będą do OPS, , który potwierdza do kwalifikowalność do przyznania pomocy;

• OPL mogą samodzielnie kwalifikować wyłącznie osoby bezdomne do udziału  w POPŻ na podstawie podpisanego oświadczenia  [załącznik nr 6 do wytycznych].

 

ZASADY PRZEKAZYWANIA ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH:

Pomoc żywnościowa jest przekazywana osobom najbardziej potrzebującym za pośrednictwem Organizacji Partnerskich Lokalnych jako zestaw artykułów spożywczych w formie paczek żywnościowych lub posiłków

1. Zestaw roczny artykułów spożywczych obejmuje artykuły spożywcze w łącznej ilości ok. 42,27 kg w tym:

NAZWA ARTYKUŁU

ILOŚĆ SZTUK
NA OSOBĘ

OPAKOWANIE
JEDNOSTKOWE
(KG/L)

ILOŚĆ KG
NA OSOBĘ

CUKIER BIAŁY 

4

1

4,00

BURACZKI WIÓRKI 

4

0,35

1,40

FASOLKA PO BRETOŃSKU 

3

0,5

1,50

HERBATNIKI MAŚLANE 

2

0,2

0,40

GROSZEK Z MARCHEWKĄ 

8

0,4

3,20

MUS JABŁKOWY 

2

0,72

1,44

KASZA JĘCZMIENNA 

3

0,5

1,50

KONCENTRAT POMIDOROWY 

7

0,16

1,12

MAKARON JAJECZNY  

10

0,5

5,00

MLEKO UHT 

7

1

7,00

OLEJ RZEPAKOWY 

4

1

4

PASZTET DROBIOWY 

2

0,16

0,32

PŁATKI OWSIANE 

2

0,5

1,00

POWIDŁA ŚLIWKOWE 

5

0,3

1,50

FILET W OLEJU 

7

0,17

1,19

RYŻ BIAŁY 

2

1

2,00

SER PODPUSZCZKOWY 

4

0,4

1,60

SZYNKA DROBIOWA 

8

0,3

2,40

SZYNKA WIEPRZOWA 

4

0,3

1,20

MIÓD NEKTAROWY 

1

0,5

0,50

2. Paczka żywnościowa  to minimum kilka artykułów spożywczych [co najmniej 3]  z różnych grup towarowych  wydawanych jednorazowo. Uznaje się za dopuszczalne aby organizacje jednorazowo wydawały artykuły żywnościowe bez ograniczeń co do minimalnej liczby produktów w pojedynczym wydaniu. Zestaw artykułów spożywczych na Podprogram 2020 określony jest dla jednego odbiorcy końcowego, zarówno dla osoby samotnie gospodarującej jak i dla osoby w rodzinie. Pomoc żywnościowa w formie paczek żywnościowych powinna być wydawana osobom najbardziej potrzebującym równomiernie w trakcie całego okresu dystrybucji w Podprogramie 2020.

3. Posiłek  to każdy posiłek przygotowany w OPL, np. jadłodajnie, schroniska dla osób bezdomnych] do tego przeznaczone: śniadanie, II śniadanie, obiad – w szczególności  gorący posiłek, podwieczorek, kolacja]. posiłki do spożycia na miejscu są przygotowywane i wydawane w placówkach posiadających zaplecze kuchenne (m.in. w schroniskach dla bezdomnych, jadłodajniach, noclegowniach) z wyłączeniem świadczenia usług firm zewnętrznych (np. catering).

4. W przypadku gdy liczba osób uprawnionych do pomocy żywnościowej zgłaszających się w trakcie realizacji Podprogramu 2020 jest większa niż do danej OPR/OPL będzie większa niż planowana, Instytucja Zarządzająca dopuszcza zmniejszenie zestawu rocznego dla 1 osoby, nie więcej jednakże niż do 70% jego całkowitej ilości (tj. do ok. 29,59kg). W zestawie należy w miarę możliwości uwzględnić produkty ze wszystkich 7 grup artykułów spożywczych.

5. W  uzasadnionych sytuacjach np. stan zdrowia lub indywidualne potrzeby żywnościowe  można zmienić artykuł spożywczy na inny w odpowiedniej proporcji  lub zwiększyć liczbę opakowań.

6. W przypadku rodzin z dziećmi dopuszcza się zwiększenie liczby opakowań artykułów spożywczych do potrzeb rodzin .

7. Żywność jest wydawana osobom potrzebującym  w ramach POPŻ nieodpłatnie.

 

SKŁADANIE SKARG PRZEZ OSOBY NAJBARDZIEJ POTRZEBUJĄCE:

Każda osoba potrzebująca ma prawo złożenia skargi dotyczącej sposobu dystrybucji  żywność do lokalnego Banku Żywności, następnie do  Federacji Polskich Banków Żywności z siedzibą w Warszawie albo do Instytucji Zarządzającej - Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. 

 

DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE:

Działania realizowane przez Bank Żywności na rzecz podopiecznych OPL, przy współpracy z OPL i OPS:

• warsztaty kulinarne; 

• warsztaty edukacji ekonomicznej;

• warsztaty dietetyczne;

• warsztaty niemarnowania żywności,

• inne działania o charakterze indywidualnym i zbiorowym charakterze akcyjnym lub cyklicznym, mające na celu włączenie społeczne najbardziej potrzebujących

Działania towarzyszące mogą odbywać się w formie stacjonarnej lub zdalnej: on-line, telefonicznej, wydawniczej. 

Działania realizowane są w siedzibie organizacji biorącej udział w Podprogramie lub w miejscu wyznaczonym przez organizację na rzecz podopiecznych, którzy zostali zakwalifikowani do otrzymania pomocy żywnościowej, w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Terminy oraz miejsca realizacji warsztatów znajdują się na stronach internetowych Banków Żywności.

Działania realizowane przez Organizacje Partnerskie Lokalne na rzecz podopiecznych to:

• włączenie osób doświadczających deprywacji materialnej w funkcjonowanie społeczności lokalnych, np.: zajęcia aktywizujące i wspólne inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej, zmierzające do wyjścia z ubóstwa;

• grupy wsparcia dla różnych kategorii osób w trudnej sytuacji (np. osoby starsze, matki z dziećmi, osoby samotne);

• pomoc towarzysząca niezbędna do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych – osób korzystających z pomocy żywnościowej (z wyłączeniem pomocy rzeczowej);

• pomoc w utrzymaniu higieny osobistej osobom bezdomnym;

• wsparcie psychologiczne/terapeutyczne osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Do udziału w działaniach towarzyszących ma prawo każda osoba, która otrzymała skierowanie z OPS do odbioru wsparcia żywnościowego w ramach POPŻ – ale nie znaczy to, że każda osoba musi z nich skorzystać. Konieczna jest współpraca z OPS w zakresie rzeczywistych potrzeb objęcia wsparciem działaniami osób, które korzystają z POPŻ. Działania nie mogą się pokrywać z działaniami prowadzonymi w ramach innych funduszy unijnych (EFS i PROW) w danym województwie, ale muszą być z nimi komplementarne.

 

Źródło: https://www.gov.pl/web/rodzina/podprogram-2020

 

 

1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mrągowie z terenu województwa warmińsko - mazurskiego przy współpracy z Bankiem Żywności w Olsztynie realizował Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa Podprogram 2019 współfinasowany z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, którego celem było zapewnienie najuboższym mieszkańcom Polski pomocy żywnościowej oraz uczestnictwa w działaniach w ramach środków towarzyszących w okresie grudzień 2019 – wrzesień 2020.

2. Osoby potrzebujące otrzymały bezpłatnie artykuły spożywcze:

  • warzywne i owocowe (groszek z marchewką, fasola biała, koncentrat pomidorowy, buraczki wiórki, sok jabłkowy, powidła śliwkowe);
  • skrobiowe (makaron jajeczny, makaron kukurydziany bezglutenowy, ryż biały, kasza gryczana, herbatniki maślane),
  • mleczne (mleko UHT, ser podpuszczkowy dojrzewający),
  • mięsne (szynka drobiowa, pasztet wieprzowy, filet z makreli w oleju),
  • cukier (cukier biały, miód wielokwiatowy),
  • tłuszcze (olej rzepakowy),
  • dania gotowe (gołąbki w sosie pomidorowym).

3. Pomoc żywnościowa trafiła do 787 osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej z terenu województwa warmińsko–mazurskiego.

4. Wydaliśmy osobom potrzebującym:

  • 46,6476 ton żywności;
  • 2.327 paczek żywnościowych;

5. W ramach Podprogramu 2019 dla 45 osób korzystających z pomocy żywnościowej przeprowadzono 8 warsztatów edukacyjnych w ramach działań towarzyszących:

  • Żywieniowo dietetycznych – 2 spotkania dla 29 uczestników
  • Kulinarnych – 3 spotkania dla 16 uczestników
  • Niemarnowania żywności – 3 spotkania dla 16 Uczestników

 

Drogi Seniorze!

Jeżeli masz ponad 70 lat i z uwagi na obecną sytuację spowodowaną występowaniem koronawirusa na terenie kraju, zdecydowałeś się pozostać w domu, a nie możesz liczyć na pomoc rodziny lub sąsiadów a potrzebujesz pomocy w zrobieniu Ci zakupów podstawowych artykułów żywnościowych i higienicznych skontaktuj się w tym celu z ogólnopolską infolinią nr tel.: 22 505 11 11, która przekieruje Twoje zgłoszenie do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mrągowie. Możesz również skontaktować się bezpośrednio z Ośrodkiem pod nr tel. (89) 741 33 07.

Koszt ww. zakupów pokrywa Senior.

Osoba oczekująca wsparcia może również poprosić o pomoc, np. w sprawach urzędowych (jeżeli ich zakres nie wymaga upoważnień lub udostępnienia danych wrażliwych). Zakres usług na rzecz osoby Seniora jest ograniczony, tzw. dystansem sanitarnym (np. nie można poprosić o usługę posprzątania mieszkania, itp.).

W szczególnych przypadkach, pomoc może być udzielona osobie poniżej 70-go roku życia. Szczególne sytuacje oznaczają brak możliwości zapewnienia niezbędnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia, oraz sytuacji rodzinnej i społecznej osoby.

Ocena takiej sytuacji i decyzja o udzieleniu wsparcia należy do realizatora programu, czyli ośrodka pomocy społecznej. Z programu nie mogą korzystać osoby, które już otrzymują wsparcie w ramach usług opiekuńczych, czy specjalistycznych usług opiekuńczych. Udzielenie pomocy w ramach programu nie zależy od kryterium dochodowego.

 

WSPIERAJ SENIORA - wolontariusz

 

Osoby, które chcą włączyć się w pomoc dla seniorów mogą zgłosić się przez internet, wypełniając ankietę na stronie www.wspierajseniora.pl lub osobiście zgłaszając się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej ul. Wojska Polskiego 5A/12; 11-700 Mrągowo (po wcześniejszym umówieniu się na wizytę).
Program jest realizowany od 20 października do 31 grudnia 2020 roku.

 

Program "Wspieraj Seniora"

Wytyczne do realizacji Programu „Wspieraj Seniora” na rok 2020

Plakat dofinansowania programu "Wspieraj Seniora" ze środków budżetu państwa

 

OŚRODEK SZKOLENIA 1 WYCHOWANIA W MRĄGOWIE
11-700 Mrągowo,  ul: Przemysłowa 11
Tel. 89 741 20 91
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,

Ośrodek Szkolenia i Wychowania OHP w Mrozowie

OSiW w Mrągowie jest jednostką stacjonarną z internatem, do której można kierować młodzież z terenu całego województwa warmińsko-mazurskiego. W uzasadnionych przypadkach (brak warunków do nauki w miejscu zamieszkania) miejsca w internacie OHP mogą zostać przyznane uczestnikom z m. Mrągowa. Dla młodzieży spełniającej kryteria przyjęcia do OHP zakwaterowanie oraz wyżywienie jest nieodpłatne, a proces nauki i wychowania przebiega w pięciodniowym systemie nauki (od poniedziałku do piątku).

OSiW w Mrągowie zapewnia młodzieży możliwość kształcenia i przygotowania zawodowego realizowanego w warsztatach szkoleniowych OHP (a także u pracodawców i przedsiębiorców zewnętrznych) oraz opiekę wychowawczą dla uczestników zakwaterowanych w internacie, nakierowaną na profilaktykę, socjalizację i resocjalizację. OSiW realizuje też usługi o charakterze profilaktyczno-resocjalizacyjnym na rzecz środowiska lokalnego i społeczności miejscowej, w tym w ramach świetlic środowiskowych OHP. Przy jednostce funkcjonuje świetlica środowiskowa OHP.

Każdy uczestnik OSiW ma możliwość korzystania z zajęć świetlicowych w jednostce, kół zainteresowań, Klubu Młodzieży Aktywnej, Klubu Absolwenta oraz udział w projektach międzynarodowych.

Młodzież zajęcia teoretyczne pobiera w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mrągowie, z którym ściśle współpracujmy

Kształcenie młodzieży odbywa się na poziomie:

1) szkoły podstawowej w klasach VII i VIII (dla osób, które ukończyły 15 lat oraz ukończyły klasę VI szkoły podstawowej, mają opóźnienie szkolne oraz stosowną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej). Kształcenie zawodowe odbywa się w zawodach: krawiec, kucharz, stolarz;

2) trzyletniej branżowej szkoty I stopnia (dla osób, które ukończyły 15 lat oraz ukończyły gimnazjum, lub ośmioletnią szkołę podstawową). Kształcenie zawodowe odbywa się w zawodach: cukiernik, fryzjer, krawiec, kucharz, lakiernik, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, monter sieci i instalacji sanitarnych, mechanik pojazdów samochodowych, piekarz, sprzedawca, stolarz, blacharz, elektryk, murarz-tynkarz, ślusarz.

Zapraszamy do kontaktu:

ul. Przemysłowa 11
11-700 Mrągowo
tel. 89 741 20 91
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

zakładka rekrutacyjna: https://warminsko-mazurska.ohp.pl/rekrutacja-do-ohp-2/

Ośrodek Szkolenia i Wychowania w Mrągowie
KIEROWNIK
Kattarzyna Markowicz-Korszun

 

 

Koszyk usług społecznych dla rodzin

Od 1 stycznia 2020 jesteśmy partnerami projektu realizowanego przez Fundację Alternatywnej Edukacji “ALE” i Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Rodzinie SYNAPSA na terenie naszej Gminy oraz Gminy Sorkwity. Projekt skierowany jest do tych rodzin, które z różnych przyczyn nie mogą skorzystać ze specjalistycznej pomocy, umożliwiającej im pokonywanie trudności, z którymi na co dzień się borykają. Celem projektu jest więc ułatwienie dostępu do szerokiego wielokierunkowego wsparcia dla rodzin, które tego najbardziej potrzebują.

➔ Wsparcie projektowe przewidziane jest dla minimum 48 osób z 16 rodzin

➔ Adresowane jest zwłaszcza do tych rodzin, w których występuje konieczność opieki nad dziećmi przez samotnego rodzica, wielodzietność lub niepełnosprawność

➔ Całej pomocy jesteśmy w stanie udzielać w miejscu zamieszkania rodziny, bez konieczności dojazdów w inne miejsca

➔ Działania będą szczególnie dopasowane dla osób z niepełnosprawnością

Co jest proponowane rodzinom bezpłatnie w ramach projektu:

✔ pomoc asystenta w codziennych wyzwaniach i trudnościach

✔ opieka psychologa

✔ porady specjalistów i ich pomoc tam, gdzie to potrzebne, w tym: prawnika, psychiatry, terapeuty uzależnień, terapeuty dziecięcego, seksuologa, oligofrenopedagoga oraz mediatora

✔ organizacja trwałej samopomocy sąsiedzkiej, jeśli będzie ona potrzebna i przydatna

✔ tzw. Dni Rodziny: wyjazdy z atrakcyjnymi propozycjami wspólnego spędzania czasu

✔ „siostrzaństwo-braterstwo”: kontakt z młodzieżowymi wolontariuszami i wolontariuszkami dla najmłodszych uczestników i uczestniczek projektu celem pomocy w nauce i organizacji czasu wolnego

Projekt realizowany jest od 1. stycznia 2020 roku do 31. marca 2021 roku ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 Oś priorytetowa: RPWM.11.00.00 Włączenie społeczne. Działanie: 11.02.00: Ułatwienie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym. Poddziałanie: 11.02.03 : Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym.

Lider Projektu:
Fundacja Alternatywnej Edukacji „ALE”
11-710 Piecki, Zyzdrojowy Piecek 14
www.alefundacja.pl, tel. +48 660-739-028

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mrągowie wraz ze Stowarzyszeniem Aktywnego Wspierania Gospodarki realizuje projekt partnerski pod nazwą „Pełna ścieżka integracji społecznej”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 9i - Aktywne włączenie, w tym z myślą o promowaniu równych szans oraz aktywnego uczestnictwa i zwiększaniu szans na zatrudnienie.

Uczestnikami projektu są:

  • osoby nieaktywne zawodowo, niezarejestrowane w Urzędzie Pracy, zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego, bezpośrednio lub jako członek rodziny korzystające ze świadczeń pomocy społecznej, zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
  • osoby bezrobotne zarejestrowane w Urzędzie Pracy, zakwalifikowane do III profilu pomocy
  • osoby posiadające znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności.

W projekcie uczestniczy 48 osób. W pierwszej części projekt objął aktywizacją 36 uczestników w okresie od 1 sierpnia 2018 r. do 31 maja 2019 r., w drugiej części projekt obejmuje 12 uczestników w okresie od 01.11.2019 r. – 30.06.2020 r. Każdy z uczestników w ramach projektu objęty został indywidualnie dobranym wsparciem.

Założenia projektu zapewniały:

  • wsparcie doradcy zawodowego i psychologa,
  • bezpłatne szkolenia dobrane do indywidualnych potrzeb uczestników a w nich: zwroty kosztów dojazdu, stypendium szkoleniowe (8,60 zł brutto za godzinę), materiały i wyżywienie na kursach,
  • płatne staże (1400 zł brutto miesięcznie).

Celem projektu jest podniesienie zdolności do zatrudnienia w okresie 1.08.2018 – 30.06.2020 r. u 48 uczestników projektu w wieku 15-64 lata, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, o niskich kwalifikacjach, poprzez zapewnienie kompleksowego wsparcia, obejmującego diagnozę, identyfikację potrzeb, indywidualny plan działania, poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy, szkolenia i staże wybrane i zastosowane zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami i wytyczoną ścieżką rozwoju zawodowego, co umożliwi wejście/powrót tych osób na rynek pracy.

Ścieżka wsparcia uczestników projektu zakłada:

  • identyfikację potrzeb, diagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego jak i identyfikację stopnia oddalenia od rynku pracy, w tym indywidualny plan działania;
  • wsparcie doradcy zawodowego, psychologa oraz coacha w zakresie podniesienia kompetencji zawodowych umożliwiających powrót na rynek pracy;
  • poradnictwo zawodowe, mające na celu identyfikację potrzeb osób niepracujących, diagnozę możliwości doskonalenia zawodowego, analiza przyczyn braku pracy, identyfikacja stopnia oddalenia od rynku pracy, planowanie rozwoju kariery zawodowej, w tym podnoszenie lub uzupełnianie kompetencji i kwalifikacji zawodowych, wytyczenie ścieżki kształcenia dobranej do właściwych kompetencji;
  • szkolenia zawodowe prowadzące do nabycia kwalifikacji i kompetencji, dobrane do predyspozycji wskazanych przez psychologa i doradcy zawodowego zgodnie z opracowaniem pn. „Barometr zawodów”;
  • pośrednictwo pracy – poszukiwanie stanowiska pracy zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami uczestnika projekt, z wykorzystaniem ofert złożonych przez pracodawców w dostępnych bazach, pomoc w napisaniu CV i listu motywacyjnego;
  • staże zawodowe trwające 3-4 miesiące, dopasowane do zainteresowania podaną formą wsparcia, na podstawie badania barier, potrzeb i oczekiwań.

Stażyści wykonują pracę, na podstawie programu stażu, przekazanego w formie dokumentów opracowanych przez pracodawcę. Program stażu jest opracowany indywidualnie, z uwzględnieniem potrzeb i potencjału stażysty zawierając cele i treści edukacyjne, zakres obowiązków i harmonogram, wysokość stypendium, miejsce wykonywania pracy oraz dane opiekuna stażu. Pracodawca ma obowiązek, zapewnienie stanowiska pracy dostosowanego do wymogów bhp, ppoż, środki czystości, szkolenie stanowiskowe oraz zapewnienie opiekuna realizującego zapisy programu stażu.  

 

KOMUNIKAT

DYREKTORA GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W MRĄGOWIE

W związku z rozprzestrzenianiem się choroby COVID-19, mając na uwadze bezpieczeństwo i zdrowie interesantów oraz pracowników Ośrodka, uprzejmie informuję, iż:

od dnia 16 marca 2020 r. (poniedziałek) do odwołania,
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mrągowie
zostaje zamknięty dla obsługi interesantów.

Kasa Ośrodka w miesiącu marcu czynna będzie w dniach 17 i 27.

Mieszkańcy Gminy Mrągowo i inni interesanci mogą załatwiać swoje sprawy telefonicznie: (89) 741 33 07, drogą mailową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub przez platformę ePUAP.

Indywidualne spotkania z terapeutą i psychologiem będą odbywały się zgodnie z umówionymi terminami.

W ośrodku obowiązuje całkowity zakaz poruszania się interesantów po pozostałych pomieszczeniach.

Dyrektor
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Mrągowie
Elżbieta Mierczak